Doordat mijn zoon een zeer actieve jongen is, stop ik veel energie om dingen voor hem te vertalen, daar waar onbegrip plaats vindt. Op school is dat vooral een item waar ik, nu hij 15 is, van merk dat het me enorm raakt en me boos kan maken. De onmacht die ik dan weer voel.
Ik kijk graag naar mogelijkheden en in mijn vak heb ik heel goed geleerd om af te stemmen op een ander. Ook als een ander heel anders is dan gemiddeld. Daar ligt vaak een uitdaging, als je die uitdaging kan zien dan is het mogelijk om iets nieuws te creëren. Dan wordt 1+1=3 en dan word ik enthousiast en blij, 🙂

Hyperactief zijn en tussen schoolbankjes geperst zitten om je diploma te halen is een hele opgave. Voor jezelf, maar ook voor de leraren. Het systeem heeft weinig uitwijk mogelijkheden. Komt daar ook nog een hormonale disbalans bij, rond je 15de, met nog meer onrust in je lijf, alle veranderingen en misschien wel het enige waar je aan denkt: ‘hoe kan ik met háár naar bed….?’ ‘O, nee ik moet Duitse woordjes leren, saaiii.’ Of: ‘zal ik toch nog even gamen bij mijn vriend, voordat ik door naar huis fiets?’ Dit is de ‘nutshell’, zoals je begrijpt. Eigenlijk leeft hij sterk in het hier en nu; ik doe mijn ding nu en denk niet aan welke consequenties het heeft.
Hoe kom je dan tot afstemming? Hoe haalt hij, wat hij makkelijk moet kunnen, die school? Hoe komt hij tot zijn recht?
Een paar weken geleden wist ik het echt even niet meer, voor mijn gevoel werd hij door school afgeserveerd, werd er alleen gereageerd op zijn gedrag en niet afgestemd. Maar halleluja, hij drinkt niet, rookt niet, hangt niet op straat, traint 3x per week, is nog in contact met me en ja, hij gooit er met de pet naar op school…………
In actie gekomen, dingen onderzocht en dan word ik zo blij van ontmoetingen met mensen die wel echt kijken naar een uitzondering en willen meedenken. Zien dat het een toffe gozer is. Contact maken, wat heb je eigenlijk nodig? Maar ook recht voor zijn raap zeggen dat hij ook wel een beetje dom is, want nu kost het hem een jaar. (Een beetje dom werd niet gebruikt, nee, gewoon mannentaal.)
Er is geen kant en klare oplossing, als leraar, als ouder, als medemens word je uitgedaagd door mensen zoals hij. Uitgedaagd om tot een co-creatie te komen. Uitgedaagd om buiten de lijntjes te denken en binnen de morele en noodzakelijke grenzen, tuurlijk.
Even algemeen (en niet voor iedereen geldend): ‘Adhd-ers’ zijn creatief, als je ze gemotiveerd kan krijgen, dan vliegen ze, maar ze moeten ook niet het gevoel hebben dat ze zwemmen een lijntje is nodig, maar ook een ruimte om in te bewegen, dus er niet té dicht op. Tja, dat is nogal een recept.
Afgelopen zomer fietste ik met mijn zoon en beste vriendje, (totaal tegenovergesteld type) naar Texel:

Helemaal vrij en blij, ja daar ligt het probleem niet. Hoe voeg je in een systeem, zolang dat gevraagd wordt van je? Zo’n jongen zal zijn eigen originele weg creëren, dat weet ik zeker, maar hij moet toch door deze periode heen.
Het is nog onzeker hoe het allemaal gaat lopen, afstemmen+ervaren=creëren, dus de uitkomst is ook een verrassing. Gelukkig kan ik dat goed: me laten verrassen, (het laten ontstaan en verrast worden) dat heb ik wel van hem geleerd en nog veel meer……. ❤
Foto’s met Iphone gemaakt: bovenaan, jongste zoon stemt af op meeuwen.
Ideeën, tips, uitwisseling, vragen, welkom in een reactie hieronder of via: Psycholoog Bloem
Nog even een super link over onderwijs vernieuwing:
Herkenbaar
LikeGeliked door 1 persoon
Hallo Marjan, zelf ook een zoon van 14 die niet in het reguliere systeem paste hoe goed we ook hebben geprobeerd. Het is uiteindelijk aan de school om, zoals jij al zegt, af te stemmen en hun verantwoordelijkheid om dat weer af te stemmen met het systeem. En gelukkig komen er steeds meer scholen bij die dit binnen het huidige bestel doen. Ik hoop dat hij zijn weg vind en ook vooral samen met jou gaat ontdekken hoe hij ook in dit bestel de ruimte kan vinden. Misschien wel een andere school?
Wij hebben uiteindelijk moeten kiezen voor een school buiten het bekostigde bestel. Democratisch onderwijs: http://www.deruimtesoest.nl/
LikeGeliked door 1 persoon
Bedankt voor je reactie, klopt ik ken de democratische school, althans via een meisje wat ik begeleid heb. Dat is nu voor hem geen optie. Mijn oudste zoon heeft de vrije school helemaal gedaan. Mijn tweede was er klaar mee na de basisschool, alhoewel hij vorig jaar terug wilde, dat was helaas niet meer mogelijk. Maar ook daar was de afstemming soms lastig. Ik heb nu wel meer vertrouwen door de coach die we gevonden hebben, maar het is nog even spannend. Ja, voor de toekomst hoop ik op meer scholen als de democratische school en andere nieuwe visies die aansluiten op mensen v deze tijd… Gr Marjan
LikeGeliked door 1 persoon
Er zijn nog veel meer vormen die misschien beter bij ‘m passen. Ken je United4Education? Dat gaat een mooi platform worden van alle stakeholders. Daarnaast zijn er ook mensen bezig een education warehouse aan het bouwen die mogelijkheden bied om een overzicht te krijgen van vernieuwende scholen en in de toekomst kan matchen. Als ik je op enige manier kan helpen in een zoektocht voor nu of in de toekomst laat het me weten.
LikeGeliked door 1 persoon
Zag dat je verbonden bent a die link in mijn blog? Interessant! Ga nog nader lezen. Bedankt v h aanbod, hu het in gedachten!
LikeGeliked door 1 persoon